donderdag 27 september 2012

Fried green tomatoes

Ik las dit blogje laatst al eens en kwam zowaar zojuist in een krant van een dag of wat geleden een receptje tegen voor groene tomaten. Daar maakte ik ook uit op dat ze groen nog giftig zijn als je ze rauw zou willen eten: oppassen dus! Maar eenmaal bereid kun je ze veilig eten.


Het recept dat ik vond gaat uit van de volgende hoeveelheden: 1 pond groene onrijpe tomaten, 50 gr bloem voor het bestuiven, 125 gr bloem, 100 gr maismeel (polentmeel bijvoorbeeld), 1 ei, 1 tl chilipoeder, 1 teen knoflook, zout, peper, 300 cc melk, 0,5 l zonnebloemolie, ketchup, tobasco.

Snij de tomaten in plakken van 1 cm. dik. Snij bij de kontjes het velletje eraf: anders plakt het deegje niet. Doe de 50 gr bloem in een zakje of afsluitbaar bakje, doe de tomaten erbij en schudt zodat alle tomaten helemaal bedekt zijn.
Maak een stevig beslag van maismeel, bloem, ei, geperste knoflook, zout en peper, chilipoeder en melk.
Roer de plakjes tomaat er door en zorg dat alles goed bedekt is.
Verhit de olie tot 180 graden; als je een houten lepel erin houdt en er vormen zich belletjes, zit je goed.
Laat de plakjes er voorzichtig in zakken. Doe de pan niet te vol: dan mislukt het.
De plakken tomaat mogen elkaar niet raken. Keer om, bak tot de plakjes egaal goudbruin zijn.
Laat ze uitlekken, strooi er eventueel nog wat zout op.

Serveer met ketchup of tabascosaus. En gebakken garnalen.

(Met dank aan de Volkskeuken)

1 opmerking:

  1. Owww dit lijkt me echt lekker! Dank je wel! Mijn groene tomaatjes worden 1 voor 1 tergend langzaam rood. Maar ik denk dat ik ze volgens jouw recept zo lekker op ga eten! (een tafel vol met tomaten is nu ook niet echt handig namelijk...)

    BeantwoordenVerwijderen